top of page

Jordnötsrutor

Lördag = lördagsgodis? Nja, jag äter inte godis bara för att det är lördag och inte heller har jag godisförbud på en onsdag. Istället äter jag lite lagom när jag är sugen då och då. Hur som helst så tycker jag att det kan vara mysigt att göra sitt eget godis ibland tillsammans med någon man tycker om. Jag gjorde dessa jordnötsrutor och de blev sinnessjukt goda. Kanske kan detta bli kvällens lördagsgodis, eller godis till någon annan dag i veckan hemma hos dig:)

Jordnötsrutor

Ingredienser (ca 25 st):

Botten:

2 dl havregryn

6 st färska, urkärnade dadlar

1 msk kakao

1 msk vatten

1 nypa salt


Kola:

12 st färska, urkärnade dadlar

2 msk rapsolja

1 krm salt

200 g jordnötter


200 g mörkchoklad


Beskrivning:

Botten:

1. Mixa alla ingredienser till botten och tryck ut i en bakplåtspappersklädd form (ca 20x20 cm) ca ½-1 cm tjockt.


Kola:

1. Mixa alla ingredienser förutom jordnötterna tills det blir en seg och glansig kola (det tar ett tag).

3. Bred ut kolan över botten och tryck ner jordnötterna.

4. Ställ in det i frysen ca 20 minuter.

5. Skär godiset små fyrkanter och doppa i smält choklad.

6. Lägg bitarna på ett bakplåtspapper och låt dem stelna i frysen i ca 10 minuter.



Yorumlar


bottom of page