top of page

Overnight oat

Förut förstod jag inte vad som var grejen med det, jag menar gröten är väl ändå godast varm? Men sen kom jag på att man ju kan tillsätta lite salt i den och DET var vad som fattades. Numera tycker jag overnightoats är supergott och framförallt smidigt att göra ordning kvällen innan så att frukosten är klar sedan på morgonen dagen efter. Här kommer mitt grundrecept på det med förslag på smaksättningar;)

Overnight oat

Ingredienser:

3 dl havregryn

4 dl valfri vätska, tex:

  • Lättmjölk

  • Valfri osötad vegetabilisk dryck

  • Lättyoghurt

  • Kvarg

  • Grekisk yoghurt (0% fett)

2 krm salt

Valfri smaksättning tex:

  • 0,2 g saffran

  • 1 tsk pepparkakskryddor (kanel, kardemumma, kryddnejlika, ingefära)

  • 1 tsk kanel och kardemumma

  • 2 tsk kakao

  • ½ tsk vaniljpulver

  • 1 msk nötsmör/frösmör

  • 2 msk frön/nötter

  • 1 dl bär


Beskrivning:

  1. Blanda havregryn, mjölk, salt och valfri smaksättning i en burk med lock.

  2. Ställ in burken i kylskåpet över natten.


Ät som den är dagen efter och toppa med något gott;)





Comments


bottom of page