top of page

Julrot (vego-julskinka)

Min favorit på julbordet är nog julskinkan att ha som pålägg på kavring med lite senap. De senaste åren har jag gjort en vego-variant av julskinka vilket jag tycker blir ännu godare än den klassiska. För att det smakar juligt precis som den klassiska, men med en svag smak av kål istället för fläsk. Har du inte testat det så tycker jag absolut att det här ska bli året du gör det för första gången. Du kommer inte att ångra dig, här är mitt recept;)

Julrot (vego-julskinka)

Ingredienser:

1 st kålrot/rotselleri

5 st kryddpepparkorn

5 st lagerblad

5 st hela kryddnejlikor

1 tsk salt

1 st ägg (kan uteslutas)

½ dl tomatpure

2 msk dijonsenap

1 dl havremjöl/grovmalen rågmjöl


Beskrivning:

  1. Skala roten och skär ytliga rutor i ett mönster runt om.

  2. Lägg roten i en kastrull och täck den med vatten.

  3. Krydda vattnet med kryddpepparkorn, lagerblad, kryddnejlikor och salt.

  4. Låt det koka i ca 1 och ½ timme, tills roten är mjuk.

  5. Blanda ägg, tomatpure och dijonsenap.

  6. Pensla kålroten med röran, samt strö över mjöl.

  7. Sätt ugnen på 225 grader och grädda i ca 15 minuter i ugnen, tills roten fått en krispig skorpa.


Skär upp i skivor och ha på mackan med lite extra dijonsenap;)



Comentarios


bottom of page