top of page

Ugns-pytt

Det tråkigaste med att laga mat är, enligt mig, utan tvekan att diska. Därför föredrar jag recept utan en massa steg som gör att det blir väldigt mycket disk och det är också anledningen till att jag älskar plåtmat. Det är bara att ta lite av det man har hemma, skära upp, lägga på en plåt och sedan tillagar det sig själv i ugnen. Enkelt, snabbt och gott! Här är ett recept på hur jag gjorde sist;)

Ugnspytt

Ingredienser:

Valfri kolhydratkälla, tex:

  • Potatis

  • Sötpotatis

Valfri proteinkälla, tex:

  • Kokta kikärtor

  • Tofu

  • Kyckling

  • Lax

  • Ägg

Valfri fettkälla, tex:

  • Nötter

  • Frön

  • Avokado

  • Rapsolja

Valfritt grönt, tex:

  • Butternutpumpa

  • Morötter

  • Palsternacka

  • Rödbetor

  • Kålrabbi

  • Kålrot

  • Vitkål

  • Champinjoner

  • Paprika

  • Tomat

  • Brysselkål

  • Broccoli

  • Blomkål

Valfria kryddor, tex:

  • Persilja

  • Svartpeppar

  • Salt


Beskrivning:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.

  2. Skölj, skala och skär rotgrönsaker i mindre bitar.

  3. Skölj och skär grönsaker i något större bitar (blir klara snabbare).

  4. Gör iordning valfri proteinkälla och fettkälla.

  5. Lägg allt på en plåt och krydda med valfria kryddor.

  6. Rosta sedan allt tillsammans i ugnen i ca 40 minuter.


Servera med tex någon av mina röror;)





Comments


bottom of page