top of page

Pumpasoppa

När jag var liten förknippade jag pumpa med ett läskigt lysande monster som man gjorde på halloween och jag hade ingen aning om att man faktiskt kunde äta det. Men en gång gjorde vi pumpasoppa hemma och sedan dess har jag älskat det. Därför tänkte jag nu dela med mig av ett recept på en supergod vegansk pumpasoppa med röda linser.

Pumpasoppa

Ingredienser:

3 dl torkade röda linser

500 g butternutpumpa (utan skal och kärnor)

250 ml havregrädde/ lätt matlagningsgrädde (4% fett)

Garam masala kryddmix

Svartpeppar

Salt


Beskrivning:

  1. Koka upp linserna i en kastrull med 6 dl vatten. Låt koka tills vattnet har kokat bort och de har blivit mjuka.

  2. Skär bort skalet och gröp ur kärnorna från pumpan.

  3. Dela den i mindre bitar och lägg i en kastrull med vatten.

  4. Låt koka upp och koka i ca 10 minuter, tills pumpan är mjuk.

  5. Häll av lite av vattnet och mixa soppan jämn.

  6. Ställ tillbaka soppan på plattan och rör i havregrädde/matlagningsgrädde och röda linserna.

  7. Värm den på låg värme och krydda efter smak.


Comments


bottom of page